Nedělá vám kofein dobře? Kávy ani čaje se nemusíte vzdávat úplně

Kofein dokáže pomoci, ale může i pěkně pozlobit. Nemusíte být přímo alergičtí, aby se na vás projevily jeho negativní účinky. Jak se projevuje citlivost na kofein? A co můžete pít, abyste si zbytečně neubližovali? 

Negativní vliv kofeinu 

  • bolesti hlavy, závratě
  • trávicí potíže, bolesti žaludku, nevolnosti
  • vyrážky 
  • nervozitu, nespavost 
  • vysoký tlak, rychlý tep, bušení srdce 
Negativní účinky kofeinu se mohou začít projevovat kdykoliv. Nespoléhejte se na to, že se s nimi nesetkáte, když spokojeně kofeinujete už řadu let. 

Co pít? 

...a nebo co nepít? Kdo kofein vůbec nesnese, určitě se mu už dávno vyhýbá a možná ani nekonzumuje hořkou čokoládu. (Což je snad ještě horší, než si odepřít espresso!) Úplné vynechání ale nemusí být vždycky nutné, neboť citlivost je závislá na aktuálním fyzickém, psychickém a zdravotním stavu. Zkuste vypozorovat, za jakých okolností vám kofein nedělá dobře. Vliv může mít třeba i to, co jste jedli nebo jak jste vyspaní. Záleží samozřejmě i na množství zkonzumovaného kofeinu. A na tréninku! Oslavit návrat ke kofeinu po několka denní pauze dvojitým espressem asi není zrovna dobrý nápad... 


Bezkofeinová káva 

Když občas mluvím o bezkofeinové kávě, dost lidí si představuje kávovinu (např. Caro), nebo instatní kávu (což je horší možnost). Ve skutečnosti mám na mysli normální zrnkovou kávu, kterou zbavili kofeinu. Provádí se to chemickým, nebo vodním procesem. Dávám přednost druhé možnosti, přestože více ovlivňuje chuť a aroma. Chemický proces mi zkrátka není sympatický. 

V supermarketech jsem ještě na bezkofeinovou kávu nenarazila (nepočítám-li rozpustnou). 
Poprvé jsem si bezkofeinovou kávu koupila v Oxalis. Ze začátku mi nijak nevadila, časem jsem začala mít pocit, že piju jen ovoňanou vodu. Proto ji nedoporučuji. Mnohem více mým chuťových pohárkům lahodila káva od Laura Coffee nebo od Coffeespot

Ve většině kaváren lze požádat o kávu bez kofeinu, obvykle se pět až deset korun připlácí. 


Bezkofeinový čaj

Stejně jako káva, i čaj se dá sehnat dekofeinovaný. Na to bych ovšem nepřišla nebýt knihy Vše o čaji pro čajomily. Při brouzdání internetem jsem našla: 
Jak chutnají, nevím. Kofein v čaji jen snižuju, a to tak, že nepiju první nálev. V době, kdy jsem si dělala čaj třikrát čtyřikrát za den, to mému tělu určitě dost ulevovalo. 

Nevím, kde jsem o tom slyšela poprvé, pro potvrzení uvedu citaci z Vše o čaji pro čajomily: „Chceme-li si čaj částečně „odkofeinovat", aniž bychom přišli o větší část aroma, přelejeme jej v konvici horkou vodou, promícháme a po určité době vodu vylejeme a nahradíme novou čerstvě ohřátou vodou, ve které pak necháme čaj luhovat."

Chcete-li se vyhnout kofeinu úplně, pijte rooibos nebo bylinné čaje


Hrozí otrava? 

Bolavá hlava a pálení žáhy ještě neznamená, že na kofein umřete. Předávkovat se pitím kofeinových nápojů je prakticky nemožné. Před časem o tom vyšel na Ušlechtilém pijanovi článek. 

Odkud jsem čerpala

  • Karel Valter: Vše o čaji pro čajomily, nakl. Granit, ISBN 80-85805-91-X
  • Kávovník.cz 

Komentáře

  1. Je káva a káva, to je moje motto. Takže raději méně kvalitní kávy, než to do sebe lít na litry a pít to jen tak z principu. Tím se řídím celý život. Takže když pak zákazníkům radím, jak vybrat bonga, naliju si s nimi právě šálek kvalitní kávy a celé to připomíná spíše školení a rozhovor dvou přátel než obchodní styk. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi