Espresso, lungo nebo dopio?

Co je espresso, jsme si vysvětlili v předchozím článku. Dnes budeme pokračovat a podíváme se na jeho kolegy lungo a dopio. V názvosloví se bohužel neorientují ani některé průměrné kavárny. Kdo neví, co se pod slovy lungo a dopio skrývá, nechť čte dál a poté šíří své vědomosti mezi další lidi.


co je dopio


Objednávala jsem si v kavárně dopio. Paní vůbec netušila, co bych to chtěla. Zopakovala jsem slovo dopio v domnění, že mi nerozuměla. Nakonec jsem musela vysvětlit, že mluvím o dvojitém espressu. „Dobře, dvojité EXPRESO," řekla paní a dala se do práce. Zaškubaly mi uši a v duchu jsem se plácala do čela. V kavárně pracuje někdo, kdo neví, co je dopio a ještě k tomu říká EXPRESO?

Takže, pojďme si to ujasnit.



Espresso 

Espresso rozhodně nevyslovujeme s X! Jeho objem je cca 30 ml, připravuje se ze 7 g kávy pod tlakem 9-15 barů. A důležitá informace - extrakce nemá trvat déle než 40 vteřin. Podrobnější popis najdete v článku Co je vlastně espresso.


Lungo

Espresso může být na někoho příliš silné a zbytečně malinké. Právě jemu je určeno lungo! Základem je espresso, které se na závěr dolije vodou v poměru 1:1, takže je výsledný objem dvojnásobný. V horších případech připravují lungo tak, že prodlouží extrakci espressa. To, co vznikne ovšem vůbec není dobré.

Obdobným způsobem vzniká americano, které obsahuje ještě více vody - poměr je tady 1:5.


Espresso Dopio

No a na koho je espresso málo, ale síla mu vyhovuje, ten si objedná espresso dopio, tedy dvojité expresso, jak jsem psala už na začátku. Možnosti přípravy jsou dvě - buďto pomocí speciální páky se dvěma tryskami, nebo obyčejným slitím dvou espress.

...

Jakou kávu si nejčastěji objednáváte vy? 


Komentáře

  1. Popravdě v kavárně jsem pracovala taky a o dopiu se dočetla až tady. Taky si nevzpomínám, že bychom ho měli v nabídce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ne, a co to byla za kavárna? Pod názvem dvojité espresso jste ho snad měli...

      Vymazat
    2. V Polsku se řikalo expresso nebo ekspresso před II Světovou Valkou :)

      Vymazat
    3. V Polsku a v úplně jiné době... To je asi nerelevantní, ne? :)

      Vymazat
  2. Možná by stálo za doplnění, že espresso není káva připravená pomocí moka konvičky (docela častý omyl). Pro přípravu espressa je potřebný správný tlak a také je potřeba rovnoměrně upěchovat kávu v páce pomocí tamperu. V moka konvičce by se káva rozhodně pěchovat neměla. Rozdílná je také hrubost mletí, pro espresso jemně; pro moka o něco hruběji.

    Já osobně si nejčastěji objednávám espresso (v některých "veřejnějších" podnicích musím teda obsluhu ujistit, že chci opravdu tu malou, silnou kávu :D ), případně flat white. Doma si dělám kávu pomocí moka, french pressu, espresso kávovarem. Nově mou "sbírku" rozšířil aeropress.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jenom bych opravil ten tlak. Určitě ne 90 barů, to je šílený tlak ;)

      Vymazat
    2. To je pravda, káva z moka konvičky je úplně jiná.
      Na ten tlak se ještě podívám. :)

      Vymazat
    3. Už asi vím, pravděpodobně jsem myslela 9 a skočila tam nula, možná záměna s teplotou. :D Děkuji za upozornění.

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi