Proč nepít porcované čaje? Z jejich sáčků se uvolňují nebezpečné látky

Co je pohodlnějšího, než si připravit porcovaný čaj? I já k tomu občas sklouznu, nejčastěji na návštěvě, poslední dobou je mívám dokonce i doma (ale jen bylinky). Kvalita takových čajů ovšem mnohdy nebývá nijak vysoká. A co je nejhorší? Z některých sáčků se dokonce uvolňují škodlivé látky. V hrnku pak plavou mikroplasty. 


Přišli na to kanadští vědci, kteří se pustili do zajímavého pokusu: ze sáčků vysypali jejich obsah a pak je prázdné zalili horkou vodou. Testováním pěti různých značek došli k děsivým výsledkům: odhalili miliardy mikroplastů na jeden litr. Fuj.

Je to mnoho i ve srovnání s balenou vodou, která je pro mikroplasty často kritizována. Tam jde pouze o desítky částic. Jestli vás do teď balená voda trápila, můžete nad ní mávnout rukou. Rozdíl je způsoben vysokou teplotou vody, kterou se čaje zalévají. 

Samozřejmě záleží na konrkétním výrobci, házet všechny do jednoho pytle by bylo nespravedlivé. Značky Sonnentor a Rituals si stojí za nezávadností použitých materiálů. Jejich sáčky jsou plně kompostovatelné. 

  • Od Sonnentoru si ráda kupuju bylinné čaje, a to jak čisté, tak různé směsi. Můj nejoblíbenější je Kouzelný nápoj, určitě ho vyzkoušejte. ;)
O tom, jaký vliv mají mikroplasty na naše tělo, ještě nemají vědci zcela jasno. Vzhledem k tomu, že prostupují stěnami střev do krevního oběhu, to asi úplně růžové nebude. Bohužel je nemožné se jim vyhnout úplně, jsou v nápojích i v jídle. Alespoň částečně jim můžeme utéct výběrem kvalitních potravin a pitím vody z vodovodu místo z lahví (a její úroveň případně zvýšit filtrem)



Nicméně plasty nejsou to jediné, proč je lepší přejít na sypané čaje. Obsah sáčků nebývá zrovna kvalitní. Nejhorší jsou čaje ovocné - či spíš "ovocné", v uvozovkách. 

Je pravda, že poslední dobou trochu hřeším. Mám dva porcované čaje pro kojící ženy. Sypaný jsem zatím měla jenom jeden druh, víc jsem jich ještě neviděla. A i když mám bylinky ráda, po čase se přepijí, takže jsem ráda, že můžu alespoň střídat různé směsi a trochu obměňovat chuť toho, co zrovna piju. 

Komentáře

  1. Na druhou stranu, některé porcované čaje jsou lepší než jiné sypané, třeba Oxalis. To jen tak, že jsem ve svém okolí zaregistrovala, že sypaný čaj = automaticky kvalita. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Oxalis jsem psala... tady: https://uslechtilypijan.blogspot.com/2020/07/oxalis-nakupovat-nebo-nenakupovat.html
      Nevím, jestli s tvým tvrzením můžu úplně souhlasit. Musel by ten pytlík být na hooodně vysoké úrovni.

      Vymazat
  2. Jojo. Balená voda je největší podvod v dějinách a všichni ho vědomě dotujeme. Kdo si nikdy nekoupil lahvičku vody za dvacet korun? :) Přitom stačí obyčejná filtrační konvice a dosáhnete stejného výsledku, jen za podstatně méně peněz a bez toho, abyste se mačkali ve frontě nebo se dívali na protivného trafikanta. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mně hlavně porcované čaje prostě nechutnají. Ale jako je pravda, že je porcovaný čaj a porcovaný čaj. Kdysi jsem pracovně jezdila do jedné kavárny, kde jsem dělala účetnictví. Jezdila jsem osobně, protože jsme potřebovali vyřešěit import faktur do Pohody a celkové nastavení systému, než začneme pracovat na dálku. A tam měli opravdu luxusní čaje, které byly klasické sáčkové. :)

    OdpovědětVymazat
  4. O tomhle jsem taky nedávno slyšela a přišlo mi to fakt šílené, co všechno v těch louhovaných pytlících může být. Jako docela mě to vyděsilo. Od té doby si to mnohem více hlídám. Super je na to jeden web, který ukazuje věci, které jsou v potravinách. Třeba nedávno jsem tady našla, v jakých potravinách je vitamín D, který mi přes zimu fakt hodně chybí.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi