Příprava kávy doma nedopadá vždy podle představ

Skoro každý den piju doma připravovanou kávu. V kavárně je to sice podle mne lepší, ale peněženka sebou cuká a nesouhlasí. Jeden by řekl, že je příprava kávy snadná záležitost, kterou hravě zvládne kde jaké dítě. Asi je to pravda, ale musí to dítě být šikovné. Šikovnější než já. Ušlechtilý pijan by chtěl pro své čtenáře mít i něco k pobavení, tak tady to je. Já a moje kávopřípravné faily. 


Jakým způsobem si připravuju kávu? 

Na úvod si dovolím pár slov o tom, jakým způsobem si vlastně kávu připravuju. Kdysi dávno mi stačilo rozpustné Nescafe, postupně jsem přešla na českého turka, kterého jsem zprvu sladila, než jsem si navykla na silnou hořkou chuť. V kavárnách jsem si vychutnávala espresso, ale k lepším domácím návykům jsem se dostala později. 

Momentálně používám nejraději papírové filtry. Nejlepší je koukat, jak káva kape do chemexu, ovšem pokud dělám kávu jen pro sebe, vezmu radši dripper a postavím ho přímo na hrnek. Když spěchám, použiju french press a sem tam se odhodlám k espressu. Melu v elektrickém mlýnku Bosh. Brzy zjistíte, že je to důležitá poznámka. 

Neuklízej dřív, než vypiješ kávu! 

Nemluvím o tom, že příprava kávy vždycky udělá trochu nepořádku, minimálně ušpiníte nějaké nádobí. Já jsem to ale vytáhla na mnohem vyšší level! Bylo to v době, kdy jsem ještě bydlela u rodičů a s chutí jsem pila českého turka. Po obědě jsem si jednoho uvařila. Jelikož právě připravený turek nelze pít, nechala jsem ho stát na kredenci a jala se uklidit kuchyň. To mimo jiné znamenalo nastrkat všechno nádobí do myčky. 

Hrnek s kávou stál jen kousek dál od hromady špinavých hrnků (talířů, hrnců...). Taktická chyba! Měla jsem ho přesunout na stůl. Jak jsem se v plnění myčky rozjela, samou vášní jsem popadla i onen hrnek s kávou, otočila ho dnem vzhůru a pokusila se ho poslat do mycího procesu. 

Fakt super. 

Káva byla úplně všude. Naprosto všude. I s tím lógrem. 

Nejdřív domel, pak otevři mlýnek! 

O nějaký ten rok později, již ve vlastní domácnosti, jsem způsobila další kávový svinčík, tentokrát méně nepříjemný, jelikož byl suchý. Můj elektrický mlýnek funguje jednoduše: přiklopím ho víčkem, které se nijak nezajišťuje, zmáčknu čudlík, ono to začne dělat kravál, jakmile čudlík pustím, mlýnek přestane mlýnkovat a můžu ho otevřít. Nutno zmínit, že na rozemletá zrna značně působí odstředivá síla. 

Ne že bych to nevěděla. Přesto se mi povedlo víko zvednout dříve, než si káva sedla, takže se jaksi rozletěla... znovu po celé kuchyni. A na moje oblečení, ze kterého nešela setřepat. 

Do třetice ještě jeden nepořádek 

Zážitek nedávný, související s tím, že mám děravé ruce. Poté, co jsem dala potřebnou dávku kávy do mlýnku, mi z ruky vypadla dóza. Po zemi se rozkutálelo poměrně velké množství zrn, které se svým pádem znehodnotilo, neboť naše podlaha je plná chlupů a bůh ví čeho dalšího. Naštěstí to byla káva z Tchiba, kterou kupujeme po tunách, a ne výběrovka z Kavala či nějaký jiný poklad. 


Vařila a neuvařila 

Stává se to s kávou, stává se to s čajem, stává se to několikrát do měsíce. Nachystám ingredience a nástroje, dám vařit vodu... a pak zapomenu, že jsem se do něčeho pustila! Když se vrátím do kuchyně, je voda studená. 

Vařila a nevypila 

Nedokončená příprava je ta lepší varianta, horší je na kávu (nebo čaj) zapomenout, když ji dodělám. Neznám nic smutenějšího, než hrnek s vychládlým nápojem! Brr... Čaje, obzvlášť bylinné, občas přelouhuju, což je ještě horší. 

Nejsilnější káva na světě 

To bylo poprvé, když jsem se pokoušela dělat kávu přes filtr. Pustila jsem se do toho bez jakékoli vědomosti, k ideálnímu postupu jsem hodlala dojít experimentálně. První pokus značně nevyšel. Dokonce i já, která snesu v kávě hodně, jsem si výsledek experimentu musela rozředit. Byla to fakt síla.


Jak se daří vám? 

Komentáře

  1. Já jsem se od toho rozpustného Nescafe dál ještě nedostala :D Můj přítel si ale kupuje kávu v čajovně, čerstvě mletou, a pak si ji doma taky připravuje přes ty papírové filtry.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to by ses od něj mohla něco přiučit. ;) :D

      Vymazat
  2. Já jezdím pro kávu do pražírny v Růžovce. A koupil jsem si mlýnek ruční. Ruční mletí kávy uklidňuje a káva pak i lépe chutná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rodiče mají starý ruční mlýnek, který kdysi dávno vyráběl praděda. Je to úžasný kousek, ale namlet dostatečné množství kávy v něm trvá dost dlouho. Navíc mele dost na hrubo. Uznávám ale, že to má své kouzlo! :)
      Nyní mě asi znovu čeká přechod na mlýnek ruční, avšak ne jen tak obyčejný, nýbrž ten s kameny, na kterém jde nastavit hrubost mletí. Příprava kávy se totiž pro mne stává dokonalou vědou. :D
      Děkuji za návštěvu a komentář. Je to čest, když dorazí někdo tak vážený, jako je Tlustjoch!

      Vymazat
  3. Ono se k tomu musí prostě přistupovat tak, že nic neuspěcháte. My máme doma od www.flamen.cz/kategorie-produktu/akumulacni-kamna/ malá akumulační kamna s plotýnkou a na tom to jde suprově. ;-) Je to takový ten klasický princip našich babiček, které dělaly kávu tak nějak průběžně celé dopoledne. A to samé na čaj. Nepamatuji si, že by babička měla na plotně někdy studený nebo vychladlý čaj. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi