Turecká káva škodí zdraví a s Tureckem nemá nic společného + jednoduchá alternativní příprava kávy

Kdo by neznal turka! Káva, která se louhuje po celou dobu pití a občas zanechává zrníčka na zubech. Brrr. Pojďme se na turka podívat detailněji. Víte, že s opravdovou tureckou kávou nemá kromě názvu nic společnéh a že se ani zdaleka nejedná o ideální způsob přípravy?





Turecká káva po česku 

Postup je jednoduchý a rychlý. Do hrnku dáme namletou kávu a zalijeme ji horkou vodou. Aby lógr sedl na dno, spaří se vroucí vodou. Dalo by se říct, že je to chyba, neb vroucí voda zničí kávě chuťové vlastnosti, myslím si ale, že se na turka obvykle používá káva nízké kvality, na které moc není co kazit. Zabít vroucí vodou výběrovou kávu by byla škoda.

Někdo tureckou kávu zalévá s krátkými přestávkami, prý to tak lépe napění. Někteří mají ve zvyku zalitou kávu zamíchat. Svého času jsem turka občas pila, ale k míchání jsem se nikdy neměla.

A máme hotovo, káva se může servírovat! Lógr v ní zůstává a louhuje se, dokud není vypito. A právě to je na turecké kávě po česku nejhorší. Do nápoje se nekonečným louhováním dostávají látky, které by v něm být neměly. Nekteré jsou dokonce karcinogenní! Kofeinu do sebe dostanete víc, než kdybyste si dali espresso. Turek dává tělu zabrat, žaludek a játra s ním mají hodně práce.

Turecká káva po turecku 

Postup přípravy si netroufám popisovat, neboť různé zdroje sdělují různé informace. Sama jsem svědkem takové přípravy nebyla. Opravdovou tureckou kávu jsem pila jsem jednou, byla dobrá, ale kromě kelímku, ve kterým ji slečna přinesla, jsem nic neviděla. K přípravě turecké kávy se používá džezva. To je taková speciální konvice s dlouhým úchytem. Výrábí se z kovu, nejčastěji z mědi. 

https://www.gourmetkava.cz/

Jak na kávu doma? Jednoduchou alternativou je french press

Psala jsem, že náš turek není zdravý. Čím ho ale nahradit? Jako alternativu vám navhruji french press. Je levný a příprava kávy v něm není o moc náročnější než turek. Upozorňuji, že se jedná o můj osobní názor a že jiní kávomilci mohou mít jiný pohled.

Do french pressu dáme namletou kávu, doporučuji nepatrně vyšší množství, než kdybyste připravovali turka. Převaříme vodu, chvíli počkáme a kávu zalijeme. Po zalití ji někteří míchají, já tento zvyk nemám. Po čtyřech minutách stlačíme lógr a kávu servírujeme do hrnku. 

Nevýhody: Na kávu nesmíte zapomenout, vzniká jeden kus špinavého nádobí navíc 
Výhody: Káva je chuťově lepší (nespařuje se vroucí vodou) a nelouhují se do ní škodlivé látky 

Myslím si, že výhody mají větší význam než nevýhody. Tak utíkejte do obchodu a kupte si french press. Cena záleží na objemu, vyhovující stojí kolem tří stovek. Můj je z Tescomy.




Jakým způsobem chystáte kávu vy? 

Komentáře

  1. Turek - káva, kterou si pamatuji z dětství - pila ji babička, strejda, snad všichni. Dneska už babička pije rozpustnou a strejda si mele vlastní. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Osobně taky nejsem zase tak velkým příznivcem turka. Ale mám takovou jednu závislost a to je to, že když jedu ke své babičce, tak s ní si turka dám. S nikým jiným to nedělám, ale u ní je to prostě taková tradice. Domů mi jinak zaváží e-shop se zrnkovou kávou ta nejlepší zrna přesně podle mojí chuti, takže u nás doma turka fakt nenajdete. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi