Matka jede na kofeinu aneb Moje zkušensti s kofeinem během těhotenství a kojení

Občas ještě je slyšet názor, že by se těhotné a kojící ženy měly vyhýbat kofeinu. Není to ale pravda - alespoň ne podle současných trendů. Když jsem zjistila, že jsem v požehnaném stavu, začala jsem se kofeinu trochu obávat, různé zdroje ale pravily, že trocha neuškodí. Některé dokonce dovolovaly vypít dva šálky kávy za den, což se prakticky rovná dávce kofeinu, na kterou jsem byla dříve zvyklá. 


Proč si dávat pozor na kofein v těhotenství 

Mělo se za to, že kofein způsobuje potrat nebo předčasný porod. To se ovšem neprokázalo. Někde jsem slyšela, že kávou v těhotenství způsobím dítěti dlouhodobé psychické potíže. Že bude celý život nervózní, snáze podlehne stresu nebo že bude hyparktivní. Věrohodné zdroje o tom ale nemluví a já se nedivím, trvalé následky mi přijdou nepravděpodobné.  Když si dám kávu, cítím přece povzbuzení jen dočasně. Nemůžu se v pondělí nadopovat kofeinem a čerpat z toho celý týden, tak to nefunguje. 

Co prý platí je to, že kofein snižuje průtok krve placentou. Dítě pak dostává méně živin a kyslíku, nakonec by mohlo mít nízkou porodní váhu. Aby k nějakému ohrožení ale skutečně došlo, muselo by toho kofeinu být hodně. Prokazatelně negativní vliv má 300 mg a více, což je ovšem dost vysoká dávka i mimo těhotenství. Bezpečných by pro matku i plod mělo být 200 g. 
Udělala jsem kompromis a dovolila jsem si jeden kofeinový nápoj denně. 

Já a kofeinování v těhotenství 

V prvním trimestru jsem stejně jako většina žen trpěla nechutenstvím. Káva mi smrděla, několik týdnů jsem se jí ani nedotkla, pak přišlo přechodné období, kdy jsem po ní někdy toužila, jindy se mi hnusila. Co se týče čajů, přestaly mi chutnat milované zelené z Japonska a přeorientovala jsem se na černé. 

Z hruba ve čtvrtém měsíci se mi chutě srovnaly. Začalo být těžké držet se zásady jednoho kofeinového nápoje denně, a tak jsem trochu podváděla. Čaje není nikdy dost, nedokázala jsem se omezit na jeden. Alespoň jsem snižovala množství kofeinu vylitím prvního nálevu. I černé čaje jsem po chvilce louhování vylévala. Kofeinu se tak nezbavím úplně, ale podle Rádce milovníka čaje je druhý nálev snesitelný i pro ty, na které má kofein negativní účinky - tak snad to platí i pro plod. 
  • „Chceme-li si čaj částečně „odkofeinovat", aniž bychom přišli o větší část aroma, přelejeme jej v konvici horkou vodou, promícháme a po určité době vodu vylejeme a nahradíme novou čerstvě ohřátou vodou, ve které pak necháme čaj luhovat." Karel Valter: Vše o čaji pro čajomily, nakl. Granit, ISBN 80-85805-91-X
Držela jsem kofein na uzdě, ale nevysazovala jsem ho úplně, čemuž se „starší" generace divily. A světe div se, rodila jsem čtyři dny po termínu a dítě vážilo 3,5 kg. Nekonal se předčasný porod ani nízká porodní váha

Kofein a kojení

Strava kojících maminek je trochu věda, ze začátku jsem se toho celkem bála. Brzo jsem zjistila, že to zase tak hrozné není a že všechny internetové rady můžu hodit za hlavu. Kdybych se měla vyhnout všemu potenciálně nebezpečného, jedla bych jen suchý chleba. Ostatním nezkušeným maminkám radím udělat totéž. Pokud se u miminka neprojeví nějaká alergie, jezte, co chcete, kromě vyloženě nadýmavých jídel, jako je fazolová či zelná polévka. Rohlík, čokoláda ani jahody nejspíš žádnou paseku nenadělají. 

S kofeinem jsem přece jenom trochu váhala. Malé množství přechází do mléka a malé miminko se s ním pere mnohem složitěji než dospělý člověk. V prvních týdnech jsem proto pila pouze druhé (třetí, čtvrté) nálevy čajů a kávu jsem občas upila muži. Z krušných nocí jsem ale bývala dost vyřízená, a tak jsem postupně sklouzla k ranním povzbuzovadlům. Schválila mi to moudrá kniha i sestřenice. 

Co na to miminko? 

Nic jsem nezpozorovala. Večer bývá miminko nervózní, ať piju cokoliv, v noci celkem hezky spí a přes den je úplný andílek. No a já jsem o něco spokojenější. Jestli mě povzbuzuje kofein nebo jen oblíbená vůně a chuť, nevím. Kojím 11 týdnů a (zatím) můžu kofein jen doporučit. Miminko ze všeho nejvíc potřebuje příjemně naladěnou maminku, a dobrá káva nebo čaj tomu můžou jen prospět. 

Komentáře

  1. Ja ti neviem, ale mne to príde ako šikovný marketingový ťah - "Budúce mamičky, nepite kávu, radšej žerte vitamínové doplnky" :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jako nepřijde mi, že bych v těhotenství neměla pít kávu. Ale samozřejmě jsem nepila svých pět šálků denně, ale třeba jeden, ale za to o to kvalitnější. Nedaleko od nás je snad nejlepší pražírna kávy, kterou jsem kdy viděla a tu jsem si díky tomu objevila. Takže jsem začala brát kávu od nich, která byla dobrá, kvalitní a samozřejmě jsem omezila množství. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi