Citlivost na kofein? Měla jsem pleť jako puberťačka

Kofein je dobrý sluha, ale umí být zlý pán. Negativní účinky v podobě probdělé noci už určitě zažil každý. Já jsem si loni zažila kofeinový útok na pleť. Než jsem odhalila příčiny nadměrně vyskakujících pupínků, trvalo to pár měsíců. 

První problémy s pletí v životě

Problematická pleť se mě nikdy netýkala. Sem tam vyskočil nějaký pupínek, ale nebyl důvod se jim nějak znepokojovat. Až loni v březnu. Čelo se mi jimi úplně obsypalo. Nebyl to jen osobní pocit ani to nebylo nic nenápádného. Všímali si toho lidi v okolí, všimli si dokonce i moji devítiletí žáci. 

Řešení jsem hledala všude možně. Ze začátku jsem na sebe pořád dokola patlala oblíbený SOS gel, který mi vždycky dobře pomáhal na ojedinělé pupínky. Zkusila jsem Aknea krém s konopím a pantenol. Sledovala jsem, co se stane, když budu čelo hodně hydratovat, pozorovala jsem, jak bude reagovat, když na něj hydratační krém nanášet nebudu. Testovala jsem dva vzorky pleťové masky. Pokusy s kosmetikou bohužel neprokazovaly žádné účinky. Pořád jsem vypadala stejně. 

Pak jsem se zaměřila na stravu. Internet mi prozradil, že tak může projevit třeba nesnášenlivost laktózy nebo lepku. Vyloučení těchto látek ze stravy však neudělalo vůbec nic. Jen mi strašně chyběl sýr. 

Uzavřela jsem to s tím, že je na vině stres. Loňské jaro pro mne bylo z mnoha důvodů náročné. Myslela jsem si, že když skončí školní rok a začne volno od práce i studia, uklidním se a pomalu se dá do pohody i pleť. Jenomže nedala. Spíš se postupně horšila. 

Že by za to mohl kofein? 

Kromě laktózy a lepku zmiňoval internet i kofein. Zpětně jsem si uvědomila, že jsem ho pila mnohem víc než dřív. Měla jsem tak těžké období, že jsem před prací kromě zeleného čaje pila i espresso. Den pak pokračoval v podobném duchu. 

A tak jsem udělala odvážnou věc: Úplně jsem vysadila kávu i čaj. Pozitivní účinky jsem zaznamenala už po týdnu. Čelo vypadalo mnohem lépe! Pobytem v Itálii, kde jsem si nemohla odpustit espressa, jsem se vrátila kousek zpátky, ale už jsem věděla, co mi pomůže. Po návratu jsem si dala čisté dva týdny. Čelo se vyčištilo. 

Zakázat si kofein navždy by byla škoda, dávala jsem si ale pozor, abych to s ním nepřeháněla. Přestala jsem pít první nálevy čajů. Krátkým vylouhováním se množství kofeinu výrazně snižuje. Kávu jsem pila většinou jen jednu za den a často jsem si dávala bezkofeinovou variantu. Ze začátku jsem to řešila docela dost, krásná pleť mi za to stála. Jak si tělo postupně navykalo, věnovala jsem množství kofeinu menší a menší pozornost... dokud jsem neotěhotněla. To je další velká kapitola... 

Shrnutí 

Kofein může začít dělat problémy kdykoliv. To, že jste ho dlouhé roky pili, aniž by vám ubližoval, nic neznamená. Jestli jste velcí pijani a setkáte se s nějakými potíži, posviťte si na něj. Jak se přecitlivělost projevuje a co můžete pít se dozvíte v článku Nedělá vám kofein dobře? Kávy ani čaje se nemusíte vzdávat úplně. 

Komentáře

  1. Těhotenství je další somatický šok!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na pleti se to nijak neodrazilo. Vlastně je ještě lepší. Chybí menstruace, chybí i pravidelné pupínky s ní spojené. :D Ve druhém měsíci jsem se občas probudila puntikatá, ale vždycky to během chvilky zmizelo.

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi

Espresso, lungo nebo dopio?