Káva s sebou ekologicky: Otoč kelímek, neprodukuj odpad

Kupujete si rádi kávu (případně čaj) s sebou? Pravděpodobně už vás určitě napadlo, že tak vzniká zbytečný odpad. Zatímco hrnek se po vypití nápoje umyje, jednorázový kelímek putuje do koše. Aby se tomu zamezilo, vznikl projekt Otoč kelímek

Otoč kelímek ve více než 350 podnicích v ČR 

Vratné kelímky fungují od roku 2018 a jsou rozšířené v celé republice, interaktivní mapa na stránkách projektu momentálně ukazuje 353 různě umístěných podniků. Kelímky se vyrábějí z odolného plastu, které údajně vydrží až 500 použití. Představte si tolik jednorázových kelímků na jedné hromadě. Určitě uznáte, že je proti tomu jeden vyhozený vratný kelímek úplné nic.

Bonusem je, že se vratné kelímky dají recyklovat, což u těch jednorázových nelze. Plastové víčko patří do tříděného odpadu, ale samotný kelímek bohužel musíme poslat na skladku. 

Za vratný kelímek se platí záloha 50 Kč. Peníze dostanete zpět, kdykoliv se rozhodnete použitý kelímek vrátit. Doba je neomezená, místo libovolné. Kelímky lze vracet v každém podniku, který se do projektu zapojuje. Přitom nepotřebujete žádný doklad o zaplacení zálohy. 

Kelímek můžete klidně vrátit špinavý, v kavárně si s ním hravě poradí. Jestli máte velkou chuť na kafe, ale chybí vám disciplína na poctivé vracení, nevadí. Jen je, prosím, nevyhazujte. Hromaďte je doma, dokud vám nezáčnou přerůstat přes hlavu. Nikdo vám za to nevynadá, není dáno,  kolik jich maximálně můžete mít. Vracením velkého množství ale riskujete, že okradnete obsluhu o všechny peníze, tak to raději moc nepřehánějte. 

Stejná společnost loni zavedla i vratné misky, na stejném principu funguje Rekrabička


Alternativa: Vlastní kelímek 

O stupeň lepší možností je nošení vlastního kelímku. Kavárny jim jsou většinou otevřené. Vlastím kelímek s pacičkami, vyroben mi musel být na míru. Momentálně ho téměř nevyužívám, dříve byl vytíženější. Když jsem pravidelně pendlovala na trase Praha-Olomouc-Ostrava, kupovala jsem si do něj ve vlaku kávu i čaj. 

Protože jsem šetřílek, kávu s sebou moc nevyhledávám. Raději si dělám kávu doma do termohrnku. 


Cestovní kelímky jsou k sehnání snad všude. Pěkný výběr mají nejen obchody zaměřené na ekologii a udržitelnost, ale třeba i Mall nebo Alza. Stačí zapátrat a probrat se množstvím materiálů a designů. Můj kelímek je z bambusu, díky tomu je lehký a snad i nerozbitný. 


Jak řešíte problém s jednorázovými obaly vy? 

Kam dál

Komentáře

  1. Konečně na tohle někdo přišel. Vždycky se všude setkávám s odmítnutím, když chci kávu do vlastního nebo do toho, do kterého jsem si koupila už jednu kávu ráno, prý kvůli hygieně a bezpečnosti. Tohle je fakt skvělý nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemám moc zkušeností, ale s tím, že by mi neudělali kávu do vlastního kelímku, jsem se ještě nesetkala.
      Pro případ nouze mě napadlo, že bych si kdyžtak nechala dát kávu do normálního hrnku a pak bych si ji přelila... :D

      Vymazat
  2. My využíváme službu Káva do firem, takže naštěstí nemusím nikde nic cestou do práce shánět. Ale je pravda, že kdybychom to neměli, tak bych asi kupovala. Rozhodně už nejsem v tom stadiu, že se spokojím s instantní kávou s mlékem, kterou jsem kdysi dost dlouho pila. :) Teď už jsem docela namlsaná výběrovými zrny. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi

Espresso, lungo nebo dopio?