Jak mi čaj pomůže v hubnutí?

Chtěla bych pu erh, řekla jsem slečně za pultem. Když ho sypala do sáčku, zeptala se, zda mi to chutná. No jasně, odpovídám, proto si ho kupuju. Ona na to, že jí pu ehr moc nechutná, ale že ho pije, protože pomáhá v hubnutí. A že se jí moc nezdálo, že bych zrovna já potřebovala hubnout. Zopakovala jsem, že ho mám na chuť, ale ve skutečnosti jsem se jí chtěla spíš zeptat, proč se tím pitím tak trápí. Copak je pu erh nějakým elixírem štíhlosti? (Vzhledem k tomu, jak prostorově náročná ta slečna byla, to tak asi není.) Pravda je, že články o hubnutí často zmiňují čaj. Ale jsou vážně tak zázračné? 


Na rovinu: Pouhým pitím čaje nezhubnete

Nebudeme chodit kolem horké kaše, na rovinu si řekneme, že pití čaje ke zhubnutí opravdu nestačí. Kdo celé dny pěstuje gaučing a cpe se nezdravým jídlem, toho čaj nespasí. Vypité litry ho tak jedině přimějí k pravidelnému pohybu - chůzi na záchod, a v noci mu nedají spát. 

Zní to asi logicky, že čaj není všemocný elixír pojídající nadbývající tuky, ale internetové články, obzvlášť reklamní, to tak lidem často předhazují. Kdyby to byla pravda, mnozí by si výskali. 


Něco na tom ale je! 

Tvrdit, že čaje nepomáhají v hubnutí vůbec, ovšem tvrdit nemůžeme. Jako největší bombu považují lifestylové články matchu. Vzhledem k tomu, jak je silná, se ji asi vážně dají přisuzovat největší účinky, myslím si však, že ve výsledku je úplně jedno, jaký čaj pijeme. Přečetla jsem toho o čajích dost. Samozřejmě, že zelený má jiné vlastnosti než oolong a čaje z Vietnamu jsou jiné než z Japonska, ale ve výsledku na tom tolik nezáleží. Řešit, jestli mi jeden čaj prospěje víc než druhý, mi připadá stejné, jako řešit, které ovoce mi dá nejvíce vitaminů. Jím to, které mi chutná a které je zrovna po ruce. 

Bez změny životního stylu se hubnutí neobjede. Ten, kdo se do toho poctivě pustí, se může pomoci od čajů dočkat. Jelikož urychují metabolismus, veškerá pohybová aktivita bude mít větší efekt. Skvělým bonusem jsou povzbudivé účinky kofeinu. V dobré náladě a plné energii je větší chuť cvičti podle plánu nebo třeba nechat auto odpočívat a jít do práce či obchodu pěšky. 

Moje zkušenosti 

Čaje piju hodně a jsem na hranici podváhy. Dá se to brát jako důkaz, že čaje podporují hubnutí? Nikoliv, čajem to  jistě není, prostě jim zdravě a pohyb mi není cizí. Přesto mám v zásobě zkušenost, o kterou bych se chtěla podělit. Loni jsem měla těžké jaro, hodně věcí se kolem mne měnilo, v práci to nebylo lehké, byla jsem věčně vyčerpaná. Kompenzovala jsem si to zvýšenou konzumací čaje a kávy. Pila jsem jich mnohem víc, než pro mne bylo obvyklé! A váha šla pomalu dolů... 

Nedá se jednoznačně říct, že za to mohly moje oblíbené nápoje. Na vině mohl být třeba stres, nepamatuju si však, že by se mi něco takového stalo v minulosti např. před maturitou. Hubnutí určitě nastartoval i příchod nové sportovní sezony. Je však dost pravděpodobné, že tomu aspoň částečně přispěly čaje a káva. 

Po čaji se nehubne, ale o Vánocích si ho přesto dejte! 

Vánoce jsou známy jako svátek obžerství. Nejde mi to do hlavy, sama jím jen tolik, kolik je příjemné a ani o svátcích nepřestávám s přiměřeným pohybem. Nevím, jaký přístup máte vy, ale tak jako tak vám radím pít o Vánocích čaj. Sváteční pokrmy většinou nepatří k lehce stravitelným jídlům a čaj trávení podporuje. 

Komentáře

  1. O té "prostorově náročné" slečně nemám dost informací, ale docela mě tenhle zmíněný detail zaskočil a naštval. Hned s poznámkou "já sama jsem na hranici podváhy", jako by to byl jediný ukazatel zdraví, zdravého životního stylu apod. Protože váha opravdu není dobrý ukazatel. Tím neříkám, že obezita je v pořádku.
    Jinak ale souhlasím s tím, že je blbost pít určité druhy čajů, pokud mi nechutnají, a přirovnání k ovoci je vlastně dobře zvolené. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poznámka, že byla prostorově náročná, tam je proto, že podle toho, co říkala, brala čaj jako prostředek k hubnutí - ale jaksi to nezabíralo. A poznámka o mne je tam proto, že by se teoreticky mohlo zdát, že čaje k hubnutí opravdu přispívají, ale není to tak, prostě žiju zdravě a tak nepřibírám. A to, že jsem na hranici podváhy je v pořádku, protože to tak mám od malička.
      Zkusím to v tom článku trochu přeformulovat, aby to bylo jasnější.

      Vymazat
  2. Já jsem někde slyšela, že je to čaj od čaje, ne? :) A teď neberu v potaz porcované sáčkové čaje (i ty na hubnutí). Každopádně já s sebou při hubnutí radši fláknu na podlahu, kterou máme teď novou a zateplenou od https://www.floorforever.cz/ a jsem naprosto spokojená. :) Čaj si dám ráda a ráda si ho vychutnám, ale bez ohledu na to, kolik ukazuje váha. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý napsaný komentář.

Tento měsíc máte rádi